RebekkaRebekka

På en af mine højhellige fridage i midten af november måned, mødtes jeg med to af Nørrebros lyshårede, lokale stjerner. Rebekka og Camilla, som de to tvillingsøstre hedder, lader til at kende nærmest alle, der færdes i området omkring Skt. Hans Torv/Elmegade. Under vores ca. en time lange interview stoppede jeg i hvert fald med at tælle, hvor mange gange de vinkede, krammede, hilste eller smilede til bekendte, der kom forbi kaffebaren, vi sad på. Enten havde de planlagt det virkelig godt, at ALLE liiiige skulle kigge forbi på liiige det tidspunkt, eller også er de virkelig bare to vellidte kvinder, som er gode til at skabe kontakter og danne venskaber. Efter min lille snak med tvillingerne, vælger jeg at tro på det sidste!

rebekkarebekka_lookbook-In-the-city-2015-elookbook-Dobbeltsidet-8-sider-high-res2-950x673

FORNUFTEN

Der må have været gode gener i omløb dengang i 80’erne, hvor der blev lavet dobbeltportion i mama RebekkaRebekkas mavse, for både Camilla og Rebekka har hovederne skruet mere end fornuftigt på. Gennem hele interviewet var de begge meget “på” og engagerede i at fortælle deres historie og ikke mindst tydeligt stolte af deres hjertebarn, smykkefirmaet RebekkaRebekka, som Rebekka startede i 2010. Derfor måtte kerneværdierne i hendes nye foretagende være drevet af en sund balance mellem fornuft og eventyrånd, så passionen for at blive ved med at finde på nye, vedkommende produkter, kan holdes ved lige.

Da tvillingsøster Camilla trådte ind i firmaet i 2012, var det ikke uden en grundig forventningsafstemning de to søstre imellem. Med et fuldstændig fælles mål, blev de hurtigt enige om at de kunne styrke virksomheden væsentligt ved at udnytte Rebekkas kreativitet og Camillas ekspertise indenfor salg, PR og indkøb.

Var I nervøse for at skulle arbejde så tæt sammen?

“Både ja og nej. Vi kender hinanden ud og ind, vi er stærke sammen og ved at der ikke vil komme nogen overraskelser. Det lyder lyserødt, men vi tror på at vi kan lige dét lidt mere sammen, fordi vi er tvillinger”

Fornuft er helt sikkert filosofien, der skinner igennem, for det er en ekstremt høj prioritet at der ikke investeres i noget nyt, før pengene er tjent ind til det. “Alt skal være ordentligt ud fra de ressourcer, man har”, forklarer de. “Tingene skal gøres i den rigtige ånd ved at følge sit hjerte og ikke forhaste sig”.  Af samme grund er der endnu ikke en flagskibsbutik, men udelukkende salg gennem eksterne forhandlere. Egen butik må komme, når kapaciteten er der til det.

 

NY STRATEGI

Til gengæld har de valgt at omlægge deres forretningsstrategi, så de fremover vil komme med hele 2 halvårlige kollektioner pr. år (AW og SS), i stedet for årlige kollektioner, som de har kørt med hidtil. Pointen er at de nu vil følge modeugernes cyklus, så der altid kan præsenteres en ny kollektion til de modehungrende kunder, presse og indkøbere, når det går løs i København, Paris, NYC osv. Som om det ikke var nok med en fordobling af deres nuværende sortiment, så vil der også drypvis gennem året komme nye designs. Så vi kan altså glæde os til en betydelig udvidelse af det ellers – efterhånden – rigtig fine udvalg på den danske smykkescene.

Det er nemlig ikke mange år siden at det kunne være noget af en udfordring at finde smykker i et prisleje, som tillod unge kvinder at købe smykker til sig selv på samme måde, som de købte en ny trøje eller en ny taske. Tilbage i 2010, hvor RebekkaRebekka startede op, var de, sammen med Maria Black, et kærkomment frisk pust til det danske smykkemarked. Med deres minimalistiske, skandinaviske stil og brug af sterling sølv (dvs. ædelmetaller og ikke bijouterimaterialer), ramte de en guldåre (jatak :)) af interesse fra de danske kvinder og snart kunne de ikke følge med efterspørgslen. Derfor får de nu produceret deres varer i Bangkok, på en smykkefabrik, som også har lavet smykker for andre store danske smykkeIfirmaer. Når nye designs skal færdigudvikles, tager de ud til fabrikken og arbejder videre med de pågældende samples.

Den voksende tilgængelighed af modesmykker ser Camilla og Rebekka som et plus fremfor negativ konkurrence, da det vidner om at udviklingen i samfundet er på deres side. Nu er det nemlig mere normalt at man bruger smykker som en del af sit daglige outfit, skifter en del rundt og finder sit eget, personlige udtryk. RebekkaRebekka gør, hvad de kan for at skille sig ud fra mængden, bl.a. ved en ret personlig og fin måde at beskrive inspirationen bag de forskellige kollektioner på.

“Vi startede med fortælleren i 2012 for at understrege at RebekkaRebekka er usnobbet, som vi selv naturligt er, og samtidig for at vise det nære og den personlige ingrediens i inspirationen bag smykkerne.” 

Camilla og Rebekka om det at personliggøre brandnavnet ved brug af jeg-fortæller i tekster på fx hjemmesiden.

 

INSPIRATION

Inspirationen til In The City kommer fra diverse storbyer, som pigerne har besøgt gennem tiden. Byerne har på hver deres måde givet anledning til abstrakt tænkning og til at gøre særlige observationer. Især var der en parallelgade ved Hudson River, som havde nogle meget inspirerende detaljer, ligesom nogle stier i parker er blevet fortolket over i et par piercing-lignende øreringe. Helt generelt har Rebekka en meget åben design- og inspirationsproces, idet hun ikke lader sig diktere af modetendenser som fx perletrenden. Hun holder sig bevidst ikke up-to-date, men vil hellere se på og blive inspireret af slutkunden ude på gaden.

rebekkarebekka_lookbook-in-the-city-2015-elookbook-enkeltsidet-til-print22

FREMTIDEN

Pigernes timeline og ønsker for firmaet frem til 2017 byder på blandt andet på at fortsætte med at vækste, bl.a. med flere agenter i udlandet. Om det kan betyde at vi i om nogle år kan købe de to halvårlige kollektioner direkte i en RebekkaRebekka flagskibsbutik i centrum af København, må tiden vise.



Skriv et svar